Skip to main content

Er du klar til GA4? Her er de vigtigste ting du skal vide

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Kategori: Online Markedsføring
Opdateret 22. juni 2023

Er du klar til GA4?

Har du også følt dig som en forvirret detektiv, der forsøger at knække koden til Googles seneste mysterium, GA4? Du har uden tvivl fået de kryptiske e-mails, som Google har sendt ud om Google Analytics i det seneste års tid.

 

Men ligesom mange andre, har du måske følt dig som en vildfaren turist i Google Analytics-land, hvor Google udsender kryptiske landkort, og du står tilbage, fuldstændig fortabt, og prøver at tyde, hvad det egentlig betyder for din hjemmesides fremtid. Er den 1/7-2023 dommedagen for din markedsføring?

Universal Analytics forsvinder og bliver permanent erstattet af Google Analytics 4, et værktøj, som næsten ingen kan lide.

Uanset hvad, så er dagen ved at være der, som mange har frygtet.

Prøv at se denne video, der sætter det lidt på spidsen. Den er faktisk lidt sjov.

Hvis du holder fast ved GA4 og ikke er skiftet til et andet værktøj, som f.eks. Matomo Analytics, er her nogle ting, du bør vide og måske vil finde nyttigt at få en overordnet afklaring på.

For at lette din smerte en smule vil jeg gennemgå nogle almindelige spørgsmål, problemer og problemer, jeg har set, når kunder forbereder sig på at implementere GA4 fuldt ud.

Det meste af dette er terminologi inden for rapportering, som kan hjælpe dig med at skabe mening ud af dit GA4-data.

Sessioner

Sessioner er besøg på din side.

De udløber efter 30 minutters inaktivitet. I modsætning til Universal Analytics (UA - den gamle analytics) kan sessioner indeholde flere trafikkilder. I UA ville et besøg på en side fra en anden trafikkilde udløse en ny session.

F.eks. hvis en besøgende kommer til din side fra en Facebook-reklame, og derefter sendes gennem Google for at logge ind, og derefter omdirigeret tilbage til din side, ville dette være én session, men med flere trafikkilder.

I Universal Analytics udløser dette en anden session fra Google.com.

Engagerede sessioner

Engagerede Sessioner er en ny måleenhed.

En engageret session er enhver session, der:

  • varer mere end 10 sekunder
  • eller inkluderer 2 eller flere sidevisninger
  • eller scroller til bunden af siden
  • eller har mindst én konvertering

Engagement rate

Engagement Rate er antallet af engagerede sessioner divideret med det samlede antal sessioner.

Et eksempel: Hvis du havde 1000 sessioner og 840 af dem var engagerede, ville din engagement rate være 84%.

Bounce rate

Oprindeligt var bounce rate udeladt fra GA4, men det er vendt tilbage, dog er det anderledes end, hvordan det måles i UA.

I GA4 er bounce rate det omvendte af engagement rate.

Bruger vi ovenstående eksempel, ville bounce rate for det scenarie være 16%.

Husk, at et af kriterierne, der kan udløse en engageret session, er en session, der varer mindst 10 sekunder.

Afhængig af typen af hjemmeside du har, kan du forvente at se meget høje engagement rates på de fleste sider. Dette vil have en drastisk indvirkning på bounce rate.

I UA blev en bounce udløst af en enkelt sidevisning og exit. Mange af de besøg, der blev registreret som en bounce i UA, varede nok længere end 10 sekunder.

Med andre ord, hvis du sporer bounce rate og bekymrer dig om det, kan du se en drastisk nedgang i bounce rates i GA4 sammenlignet med UA.

Det betyder ikke, at besøgende engagerer sig mere med dit indhold end før. Det er bare en meget anderledes målestok, der bliver brugt.

Brugere

Brugere i GA4 inkluderer kun brugere, der havde en engageret session. Dette er anderledes fra UA.

Totalt antal brugere i GA4 matcher bedre det, der blev defineret som brugere i UA.

Gennemsnitlig engagementstid

Gennemsnitlig engagementstid erstatter måleenheden for gennemsnitlig tid på hjemmesiden fra Universal Analytics.

Dette er et område, hvor GA4 sandsynligvis fortjener noget ros.

Det måler engagementstid meget bedre end UA.

Universal Analytics målte ikke virkelig den gennemsnitlige tid, en besøgende tilbragte på dit websted. Det målte kun tiden mellem, hvornår sessioner blev udløst.

Så, bouncede sessioner i Universal Analytics plejede at have nul sekunders tid på hjemmeside, fordi der aldrig ville blive udløst en anden session.

En person kunne bruge 10 minutter på at læse en artikel og derefter forlade hjemmesiden. Det ville stadig vise sig som nul sekunder på hjemmesiden.

Attribution

Attribution er, hvordan du vælger at give kredit til de kanaler, der driver konverteringer på din hjemmeside. Jeg vil ikke gå ned en  detaljen her, men…

Du kan vælge mellem data-drevet og sidste klik-attribution.

Data-drevet bruger AI til at forsøge at forstå, hvordan forskellige touchpoints påvirker konverteringer. Dog bliver data-drevet kun brugt i minimale rapporter inde i GA4. Hvis du virkelig vil fokusere på data-drevet attribution, bliver du nødt til at overveje at skabe nogle brugerdefinerede rapporter.

En fin ændring i sidste klik-attribution er, at det ignorerer den Direkte kanal.

Så, hvis en bruger først besøger din hjemmeside via en Google-annonce uden at foretage en konvertering, men senere vender tilbage ved at indtaste dit domænenavn direkte i deres browser og foretager en konvertering, så vil kreditten for konverteringen ikke tildeles den Direkte kanal. I stedet vil den blive tilskrevet Betalt Søgning.

Ingen mål

Når vi taler om konverteringer i Google Analytics 4, er der ingen mål. Der er kun konverteringer.


Hjælp til Joomla?