Skip to main content

Hvordan fungerer søgemaskiner, og hvorfor det bør interessere dig?

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Kategori: SEO
Opdateret 8. oktober 2022

Hvad gør søgemaskiner, og hvordan fungerer de? Nem trin-for-trin-vejledning.

Hvis du er udvikler, designer, ejer af en lille virksomhed, arbejder professionelt med markedsføring, har en hjemmeside eller overvejer at oprette en til din virksomhed, kan du med fordel prøve at forstå, hvordan søgemaskinerne fungerer.

Hvis du har en klar forståelse af, hvordan søgemaskiner fungerer, kan det hjælpe dig med at skabe en hjemmeside, som søgemaskinerne kan forstå, og det har en række ekstra fordele.

Det er det første skridt, du skal tage, før du overhovedet beskæftiger dig med søgemaskineoptimering (SEO) eller andre SEM-opgaver (Search Engine Marketing).

I dette indlæg lærer du om de tre hovedprocesser crawling, indeksering og rangering, som søgemaskinerne følger for at finde, organisere og præsentere oplysninger for søgerne på Google.

Hvad gør en søgemaskine?

Har du nogensinde tænkt på, hvor mange gange om dagen du bruger Google eller en anden søgemaskine til at søge på nettet?

Ofte har jeg selv foretaget 1-2 søgning fra jeg stod ud af sengen til at jeg står ved kaffemaskinen om morgen.

Hvordan er det med dig?

Søger du 5 gange om dagen, 10 gange eller måske mere? Vidste du, at Google alene håndterer mere end 2 billioner søgninger om året?

Et ret højt tal. Søgemaskiner er blevet en del af vores dagligdag. Vi bruger dem som et læringsværktøj, et indkøbsværktøj, til sjov og fritid, men også til forretning.

Det er ikke en overdrivelse at sige, at vi er nået til et punkt, hvor vi er afhængige af søgemaskinerne til næsten alt, hvad vi foretager os.

Og grunden til, at dette sker, er meget enkel. Vi ved, at søgemaskinerne og især Google har svar på alle vores spørgsmål og forespørgsler.

Jeg hører ofte min børn sige – ”Spørg Google!”.

Men, hvad sker der, når du indtaster ord i søgefeltet på Google og klikker på søg? Hvordan fungerer søgemaskinerne internt, og hvordan beslutter de, hvad der skal vises i søgeresultaterne og i hvilken rækkefølge?

Hvordan fungerer søgemaskiner?

Søgemaskiner er komplekse computerprogrammer.

Før de overhovedet giver dig mulighed for at indtaste ord og søge på nettet, skal de udføre et stort forberedelsesarbejde, så når du klikker på "Søg", får et sæt præcise og gode resultater, der besvarer dit spørgsmål eller din forespørgsel.

Hvad omfatter denne "forberedelsesarbejde"?

Tre hovedfaser.

Første fase er processen med at finde information, anden fase er at organisere informationen, og tredje fase er rangering.

Dette kaldes crawling, indeksering og rangering.

hvordan fungerer google

Trin 1: Crawling

Søgemaskiner har en række computerprogrammer kaldet webcrawlere (deraf ordet Crawling), som er ansvarlige for at finde oplysninger, der er offentligt tilgængelige på internettet.

For at forenkle en kompliceret proces er det nok at vide, at disse crawlere har til opgave at scanne internettet og finde de servere, der huser hjemmesider.

De opretter en liste over alle de servere, der skal gennemgås, og antallet af hjemmesider, som hver server er vært for, og begynder derefter at arbejde.

De besøger hvert enkel hjemmeside og forsøger ved hjælp af forskellige teknikker at finde ud af, hvor mange sider de har, uanset om der er tale om tekstindhold, billeder, videoer eller andre formater (CSS, HTML, javascript osv.).

Når de besøger en hjemmeside, noterer de ikke blot antallet af sider, men følger også eventuelle links (som enten peger på sider inden for hjemmesiden eller på eksterne hjemmesider), og på den måde opdager de flere og flere sider.

Det gør de løbende, og de holder også styr på ændringer, der foretages på en hjemmeside, så de ved, hvornår der tilføjes eller slettes nye sider, hvornår links opdateres osv.

Hvis vi tager i betragtning, at der i dag findes mere end 130 billioner individuelle sider på internettet, og at der i gennemsnit offentliggøres tusindvis af nye sider hver dag, kan man forestille sig, at det er et stort arbejde.

Hvorfor bekymre sig om crawling-processen?

Din første bekymring, når du optimerer din hjemmeside til søgemaskinerne, er at sikre, at de kan få korrekt adgang, for hvis de ikke kan "læse" din hjemmeside, skal du ikke forvente meget i form af høje placeringer eller trafik.

Som forklaret ovenfor har crawlere en masse arbejde at gøre, og du bør forsøge at gøre deres arbejde lettere.

Der er en række ting, du kan gøre for at sikre, at crawlere kan finde og få adgang til din hjemmeside hurtigst muligt og uden problemer.

  1. Brug Robots.txt til at angive, hvilke sider på din hjemmeside du ikke ønsker, at crawlere skal have adgang til. F.eks. sider som dine administration og andre sider, som du ikke ønsker skal være offentligt tilgængelige på internettet.
  2. Store søgemaskiner som Google og Bing har værktøjer (f.eks. Search Console), som du kan bruge til at give dem flere oplysninger om din hjemmeside (antal sider, struktur osv.), så de ikke selv skal finde det.
  3. Brug et XML-sitemap til at opsummere alle vigtige sider på din hjemmeside, så crawlerne kan vide, hvilke sider de skal tjekke for ændringer, og hvilke de skal ignorere.

Trin 2: Indeksering

Crawling alene er ikke nok til at opbygge en søgemaskine.

De oplysninger, der identificeres af crawlerne, skal organiseres, sorteres og lagres, så de kan behandles af søgemaskinens algoritmer, inden de stilles til rådighed for slutbrugeren.

Denne proces kaldes indeksering.

Søgemaskinerne gemmer ikke alle de oplysninger, der findes på en side i deres indeks, men de gemmer ting som:

  • hvornår blev siden oprettet/opdateret
  • sidens titel og beskrivelse
  • indholdstype
  • tilknyttede nøgleord
  • indgående og udgående links
  • og en masse andre parametre, som deres algoritmer har brug for.

Google ynder at beskrive sit indeks som bagsiden af en bog (en rigtig stor bog).

Hvorfor bekymre sig om indekseringsprocessen?

Det er meget enkelt.

Hvis din hjemmeside ikke er i deres indeks, vises det ikke ved søgninger.

Det betyder også, at jo flere sider du har i søgemaskinens indeks, jo større er dine chancer for at dukke op i søgeresultaterne, når nogen laver en søgning.

Bemærk, at jeg nævnte ordet "vises i søgeresultaterne", hvilket betyder i enhver position og ikke nødvendigvis på de øverste positioner eller sider.

For at blive vist i de første 5 positioner i SERP'erne (søgemaskineresultatsiderne) skal du optimere din hjemmeside til søgemaskinerne ved hjælp af en proces, der kaldes søgemaskineoptimering, eller mere kort SEO.

Hvordan finder du ud af, hvor mange sider på din hjemmeside, der er med i Googles indeks?

Åbn Google, og brug sideoperatoren efterfulgt af dit domænenavn. F.eks. site:joomlakonsulenten.dk.

Du vil finde ud af, hvor mange sider relateret til det pågældende domæne der er inkluderet i Google-indekset.

Trin 3: Rangering - Algoritmer til rangering i søgemaskiner

Det tredje og sidste trin i processen er, at søgemaskinerne beslutter, hvilke sider der skal vises i SERP’en og i hvilken rækkefølge, når en person laver en søgning.

Dette sker ved hjælp af søgemaskinernes ranking-algoritmer.

Det er simpelt sagt et stykke software, der har en række regler, som analyserer, hvad brugeren søger, og hvilke oplysninger der skal returneres.

Disse regler og beslutninger træffes på baggrund af de oplysninger, der er tilgængelige i deres indeks.

Hvordan fungerer søgemaskinens algoritmer?
I løbet af årene har søgemaskiners ranking-algoritmer udviklet sig og er blevet virkelig komplekse.

I begyndelsen (år 2001) var det så simpelt som at matche brugerens søgning med sidens titel, men sådan er det ikke længere.

Googles ranking-algoritme tager hensyn til mere end 255 regler, før den træffer en beslutning, og ingen ved med sikkerhed, hvad disse regler er.

Og det gælder også Larry Page og Sergey Brin (Googles grundlæggere), som skabte den oprindelige algoritme.

Tingene har ændret sig meget, og nu er maskinlæring og computerprogrammer ansvarlige for at træffe beslutninger baseret på en række parametre, der ligger uden for grænserne af det indhold, der findes på en hjemmeside.

For at gøre det lettere at forstå er her en forenklet proces for, hvordan søgemaskiners rankingfaktorer fungerer:

Trin 1: Analyse af brugerens forespørgsel

Det første skridt er, at søgemaskinerne skal forstå, hvilken slags information brugeren søger.

For at gøre det analyserer de brugerens forespørgsel (søgetermer) ved at opdele den i en række meningsfulde nøgleord.

Et nøgleord er et ord, der har en bestemt betydning og et bestemt formål.

Når du f.eks. skriver "Hvordan bager man en chokoladekage", ved søgemaskinerne ud fra ordet ”hvordan”, at du leder efter instruktioner om, hvordan man laver en chokoladekage, og derfor vil de returnerede resultater indeholde madlavningshjemmesider med opskrifter.

Hvis du søger efter "Køb genbrugt ....", ved søgemaskinerne ud fra ordene "køb" og "genbrugt", at du ønsker at købe noget, og de returnerede resultater vil omfatte online butikker.

Maskinlæring har hjulpet dem med at associere relaterede søgeord sammen. F.eks. ved de, at betydningen af denne forespørgsel "hvordan man skifter en pære" er den samme som denne "hvordan man udskifter en pære".

De er også kloge nok til at fortolke stavefejl, forstå flertalsord og generelt uddrage betydningen af en forespørgsel fra naturligt sprog (enten skriftligt eller mundtligt i tilfælde af stemmesøgning).

Trin 2: Finde matchende sider

Det andet trin er at kigge i deres indeks og beslutte, hvilke sider der kan give det bedste svar på en given forespørgsel.

Dette er et meget vigtigt trin i hele processen for både søgemaskiner og dig, som har en hjemmeside.

Søgemaskinerne skal returnere de bedst mulige resultater på den hurtigst mulige måde, så de holder deres brugere tilfredse, og hjemmeside-ejere ønsker, at deres hjemmesider bliver opfanget, så de får trafik og besøg.

Det er også i denne fase, at gode SEO-teknikker kan påvirke algoritmernes beslutning.

For at give dig en idé om, hvordan matchning fungerer, er dette de vigtigste faktorer:

Relevans af titel og indhold - hvor relevant er sidens titel og indhold i forhold til brugerens forespørgsel?

Indholdstype - hvis brugeren spørger efter billeder, vil de returnerede resultater indeholde billeder og ikke tekst.

Indholdets kvalitet - indholdet skal være grundigt, nyttigt og informativt, uvildigt og dække begge sider af en historie.

Hjemmesidens kvalitet - den overordnede kvalitet af en hjemmeside er vigtig. Google vil ikke vise sider fra hjemmesider, der ikke opfylder deres kvalitetsstandarder.

Udgivelsesdato - Ved nyhedsrelaterede forespørgsler ønsker Google at vise de nyeste resultater, så der tages også hensyn til udgivelsesdatoen.

En sides popularitet - Dette har ikke noget at gøre med, hvor meget trafik en hjemmeside har, men hvordan andre hjemmesider opfatter den pågældende side.

En side, der har mange referencer (backlinks), fra andre hjemmeside, anses for at være mere populær end andre sider uden links og har dermed større chancer for at blive opfanget af algoritmerne. Denne proces er også kendt som Off-Page SEO.

Sproget på siden - Brugerne får serveret sider på deres sprog, og det er ikke altid engelsk.

Hjemmesidens hastighed - Hjemmesider, der indlæses hurtigt, har en lille fordel i forhold til hjemmesider, der indlæses langsomt.

Enhedstype - Brugere, der søger på mobil, får vist mobilvenlige sider.

Placering - Brugere, der søger efter resultater i deres område, dvs. "Italienske restauranter i Århus", får vist resultater, der er relateret til deres placering.

Det er blot toppen af isbjerget.

Som tidligere nævnt bruger Google mere end 255 faktorer i sine algoritmer for at sikre, at brugerne er tilfredse med de resultater, de får.

Hvorfor bekymre sig om, hvordan søgemaskiners ranking-algoritmer fungerer?

For at få trafik fra søgemaskinerne skal din hjemmeside vises på de øverste pladser på den første side af resultaterne.

Det er statistisk bevist, at størstedelen af brugerne klikker på et af de 5 øverste resultater (både på desktop og mobil).

Hvis du optræder på anden eller tredje side af resultaterne, får du slet ikke noget trafik.

Trafik er blot en af fordelene ved SEO, og når du først kommer til de øverste placeringer for søgeord, der giver mening for din virksomhed, er der langt flere fordele.

Hvis du ved, hvordan søgemaskinerne fungerer, kan det hjælpe dig med at tilpasse din hjemmeside og øge dine placeringer og din trafik.

Afslutning

Søgemaskiner er blevet meget komplekse. Deres grænseflade er måske enkel, men den måde, de arbejder og træffer beslutninger på, er langt fra enkel.

Processen starter med crawling og indeksering. I denne fase indsamler søgemaskinens crawlere så mange oplysninger som muligt om alle de hjemmesider, der er offentligt tilgængelige på internettet.

De opdager, behandler, sorterer og lagrer disse oplysninger i et format, der kan bruges af søgemaskinens algoritmer til at træffe en beslutning og returnere de bedst mulige resultater tilbage til brugeren.

Den mængde data, de skal fordøje, er enorm, og processen er fuldstændig automatiseret. Mennesket griber kun ind i processen med at udforme de regler, der skal anvendes af de forskellige algoritmer, men selv dette trin bliver gradvist erstattet af computere ved hjælp af kunstig intelligens.

Som hjemmeside-ejer er det din opgave at gøre deres crawling- og indekseringsarbejde lettere ved at skabe hjemmesider, der har en enkel og ligetil struktur.

Når Google kan "læse" din hjemmeside uden problemer, skal du sørge for at give dem de rigtige signaler, så de kan hjælpe deres algoritmer til at placere dig på søgeranglisten og vælge din hjemmeside, når en bruger indtaster en relevant forespørgsel (det er SEO).

Det er nok til at få en lille del af den samlede trafik på søgemaskinerne.


Hjælp til Joomla?