SEO: Sådan optimerer du titeltags på din hjemmeside
Metatitler er fortsat vigtige for din hjemmesides SEO. Men meget har ændret sig …
Bare lige for god ordens skyld, vil jeg nævne at jeg i dette blogindlæg omtaler titeltagget som metatitel.
INDHOLDSFORTEGNELSE
Hvad er en metatitel?
En metatitel er et HTML-element, der kort beskriver sidens indhold, så mennesker og søgemaskiner hurtigt forstår, hvad siden handler om. Når jeg skriver ”side”, så mener jeg den pågældende underside og ikke hele hjemmesiden. Metatitlen vises også som navnet på et faneblad i browseren.
Google har langsomt mindsket betydningen af metatitlerne i søgeresultatet.
- Google viser ikke længere søgeordene med fed i søgeresultatet, hvilket kan give færre klik på dit link.
- Nøjagtige søgeord er mindre vigtige, da Google ofte bruger synonymer og relaterede termer, når Google forstår søgerens intention (søgeintention).
- Google vil ofte omskrive sidetitlerne i søgeresultatet.
Bemærk skærmbilledet nedenfor for søgningen "vandretur hardangervidda”. Google fortolker søgeordene og foreslår f.eks. andre søgeord, som ”vandreferie” og ”vandring”.
Tidligere skulle en side på hjemmesiden indeholde den nøjagtige søgeord-forespørgsel i metatitlen for at rangere. Men sådan er det ikke mere!

Google-algoritmen er blevet så intelligent, at den har en ret god ide om en søgerens intention med søgningen. I ovenstående eksempel er det en søgning på "vandretur hardangervidda”. Her foreslår Google så også ”vandreferie” på Hardangervidda som en mulighed, fordi sandsynligheden for at dét egentlig er søgeintentionen, er ret stor – at finde informationer om vandreferie på Hardangervidda.
Sådan optimerer du metatiler
På trods af Googles algoritme-opdatering i august 2021 hjælper metatitlerne fortsat Google med at skabe en forståelse af den pågældende sides indhold og forbliver dermed et vigtigt SEO-element.
Men Googles brug af titler er ikke så indlysende.
I stedet for at matche søgeforespørgslen med ord i titlerne, kan Google nu forstå betydningen af både forespørgslen og titlen for at matche søgerens intention.
Hold metatitlerne korte, og lad være med at fylde dem med søgeord. Google oplyser i et blogindlæg (https://developers.google.com/search/blog/2021/08/update-to-generating-page-titles), at de vil ændre metatitlen, hvis den eksisterende er for lang eller overoptimeret (f.eks.. fyldt med søgeord). De vil også gøre det, hvis metatitlen er meget kort.
Du opbygger en god metatitel på denne måde:
- Hold den kort. Google nævner ikke noget om, hvor der er for langt, men en metatitel på mere end 65 tegn ville blive afkortet af Google i søgeresultatet. Så det kunne godt være fornuftigt at holde metatitler på maks. 65 tegn eller mindre.
- Spar på søgeordene. Tilføj søgeord i metatitlen, hvis det giver mening - hvilket det ofte gør. Brug ikke variationer - såsom flertal og ental, eller ændring af rækkefølgen - som der engang var en standard SEO-praksis.
- Undgå gentagne tekster. Store databasedrevne hjemmesider genererer ofte automatiserede titler. Sørg for, at ordene i metatitlerne er informative, f.eks. ”Vandring på Hardangervidda i Norge” og ikke gentagne (f.eks. "Vandring på Hardangervidda | Vandring på Hardangervidda ").
Benyt metatitlen på selve undersiden. Når søgende klikker på et link i søgeresultatet, vil Google have dem til at se den nøjagtige tekst på den efterfølgende side på hjemmesiden. Så fremhæv metatitlen på siden for at sikre at søgeren ikke er i tvivl om, at vedkommende er landet det rigtige sted – det reducere afvisninger.
Metatitler, der er identisk med sidens H1- eller tilsvarende overskrifter, vil betyde, at Google sandsynligvis beholder den, som den er. Dette vil have en positiv effekt på søgerens engagement på siden.
Tænk mennesker - ikke algoritmer
Google vil til en hver tid gøre forsøge at præsentere et så optimalt søgeresultat som muligt. Hvis dine metatitler er gode, så vil Google heller ikke begynde at omskrive dem i søgeresultatet.
Pro Tip: SEO-optimer til mennesker, ikke algoritmer.