STOP DIG SELV! Du skal ikke google dig selv
En hel del faktisk.
Ved at søge efter dig selv på Google gør du din SEO og Google annoncer mindre effektive. Ret surt, hvis du lige har brugt en masse tid og penge på at få din placeringer op.
Fortsæt med at læse for at finde ud af, hvorfor du skal modstå trangen til at google dig selv, og hvordan du ellers sikkert kan overvåge dine placeringer.
INDHOLDSFORTEGNELSE
At google sig selv er unøjagtigt
Uanset om det er YouTube-videoer, Twitter, Facebook m.fl., er vi alle faldet ned i internet-fælden. Du ved … et minuts søgning på din mobil er pludselig blevet til en time.
Det er ikke anderledes at google sig selv.
Og som virksomhedsejer har du bedre ting at gøre end at spilde din tid med ”engangspræcise”, unøjagtige Google-resultater, der ikke giver dig brugbare oplysninger.
I bedste fald vil du opdage, at du er nummer ét på ranglisten baseret på din personlige søgehistorik og Googles profilering af dig. Ikke så nyttigt, hvis du søger fra din kontor-pc på den nøjagtige placering, der er angivet på din Google Business-side.
I værste fald dukker du slet ikke op. Og du vil derefter bruge en time på at se på konkurrenter, der virker som om de er way ahead of you med deres SEO.
Det er vigtigt at huske, at de placeringer, du ser, IKKE er de placeringer, som alle andre har set.
Dine søgeresultater i Google er skræddersyet til dig.
Som følge heraf giver det dig ikke det store overblik at google dig selv. Det giver dig bare en (ofte vildledende) indikator for din præstation baseret på snævre kriterier.
Der findes bedre målinger derude
Det at du googler din virksomhed for at se, hvordan det går, er omtrent lige så fornuftigt som at prøve at købe dyrefoder fra din foretrukne iskiosk.
For at finde ud af, hvordan det går, skal du se på dine nøgletal. Arbejder du med SEO, så har du også koblet Google Analytics til din hjemmeside. Har du Google annoncer, så har du adgang til Google Ads statistikker. Hvis du har nogen til at hjælpe dig med SEO og Google Ads, så få dem til at levere disse statistikker til dig. Disse statistikker bør være de førende indikatorer for din præstation, og hvor godt dine kampagner og SEO kan betale sig.
Ud over det vil sporing af dine konverteringsrater, clik-through-rate og forespørgselsvolumen give data, der borer ind i din succesrate. Søgning er ikke alt. Hvilken nytte er det at rangere som nummer et, hvis din søgevolumen er faldet gennem gulvet?
I stedet for at være opsat på at sikre topplaceringerne, skal du tage et mere holistisk syn på din online markedsføring. Ja, SEO er også vigtig for små virksomheder og hjælper på dine placeringer. Men det er din indholdsstrategi og CTA'erne på din hjemmeside også. Hvis du er i tvivl, kan en professionel SEO-ekspert sikre, at du ser på hele billedet.
Du er ikke din kunde
Har du nogensinde opdaget, at du rangerer efter et søgeord, som du ikke havde planlagt? Det sker! Dine potentielle kunder googler ikke konstant, som du måske forventer.
Du har jo mange års erfaring på området og kender al terminologi/jargon ud og ind i dit fag og branche.
Google vurderer, at 15% af deres søgevolumen er unik. Det svarer til omkring 500 millioner søgninger om dagen, som Google ikke har set før. Det betyder, at der hele tiden vil blive kastet nye søgeord op. Når du Googler efter udtryk og søgeord, du tror, at dine kundeemner vil bruge, er dit søgeresultat ubrugeligt. Du har brug for en indsigt, der kan bruges til at forbedre din målretning af din SEO.
Søgning efter dig selv har negative virkninger
En af de værste effekter af at google dig selv er, at du saboterer din online tilstedeværelse ved at prøve at overvåge den.
At klikke på din egne Google-annonce svarer til at bare giver dine penge direkte til Google. Og selvom du ikke klikker, vil du skabe et indtryk, der skævvrider din præstationsstatistik i Google Ads.
Plus, når der vises annoncer, men der ikke klikkes på, vises de samlet set mindre, og omkostningerne stiger.
Det betyder, at færre ægte kundeemner vil se dine annoncer, og du betaler mere for samme synlighed.
Effekten på organiske placeringer er mindre kraftfuld, men skal stadig ikke ignoreres. F.eks. kan et klik på et link til din hjemmeside i Google søgeresultat kunstigt øge dit besøgstal. Mens du klikker på konkurrentlink, vil Google tænke, at disse er værdifulde hjemmesider, så de vil rangere højere i fremtiden.
Googling af dig selv afslører ikke din position i søgeresultatet (SERP)
Dengang da Google bare var nyt, var det fornuftigt at google dig selv. Deres søgekriterier var enkle, og der var mindre indhold på nettet, så din søgeposition var relativt statisk, uanset hvem der søgte.
I dag er det meget mere komplekst. Søgemaskinens resultater tager mange faktorer i betragtning for at bestemme, hvilke sider du får vist, og hvornår du ser bestemte annoncer. Dit resultat er forskelligt fra din chefs resultat, selvom du bruger den samme søgeforespørgsel.
Her er nogle af de faktorer, der påvirker SERP:
- Enheden, du bruger: mobilsøgninger giver andre resultater end søgninger på en computer og så videre
- Søgning med stemmeassistenter som Google Home
- Din fysiske placering, som bestemmes af GPS eller din enheds IP-adresse
- At være logget ind på en Gmail-konto
- Tidligere søgehistorik
- Den anvendte søgemaskine, Google, Yahoo og Bing, har forskellige algoritmer, der påvirker de resultater, du ser
Stop med at google dig selv - brug det rigtige værktøj i stedet
Googling af dig selv afslører ikke, hvilke faktorer der påvirker din præstation - men det vil SEO-værktøjer. Med værktøjer som Google Analytics kan du se, hvilke enheder der bruges, hvor dine kundeemner søger fra og meget mere.
At google dig selv er spild af din tid. Det afslører ikke meget om din position på ranglisten, men det kan sænke den. Og hvem ville have det?