Google laver nu om på dine metatitler – hvordan vil det påvirke din hjemmeside?
I dette blogindlæg vil du kunne læse, hvad der har ændret sig, og hvordan opdateringen kan påvirke dine rangeringer på Google i det lange løb:
Ændringer i nye metatitler
Før opdateringen ville Google bruge søgeordene fra søgefeltet, som søgeren indtastede, til at sammensætte en metatitel til et søgeresultat. Nu er Google så blevet det mere intelligent, at søgemaskinen selv formulerer de metatitler, der ville beskrive indholdet, uanset hvilke søgeord der blev brugt i søgningen.
Googles nye metatitel-opdatering kigger nu på en undersides H1-overskrift eller den visuelle titel, når der vises et søgeresultat på Google. Dette er tekster, som søgerne ville se, når de besøger en siden på hjemmesiden.
Metatitler forbliver vitale
Google har udmeldt, at søgemaskinen stadig vil bruge HTML-titeltags til omkring 80% af søgningerne, hvilket gør det afgørende på trods af ændringerne medført af opdateringen.
Desuden har metatitel-opdateringen til hensigt at generere mere tilgængelige og læsbare titler for Google-brugere. Opdateringen kan også indeholde hjemmesidens navn for at forbedre søgeoplevelsen og forkorte lange metatitler til kun at inkludere den mest betydningsfulde del.
Google laver løbende forbedringer
Google har udtalt, at de løbende forbedrer den nye metatitel-opdatering baseret på feedback for at sikre, at algoritmen vil fungere bedre. Derudover ser Google også på specifikke scenarier, hvor de nye metatitler ikke giver meget mening for søgeintentionen.
Med andre ord kan du justere, hvordan dine nye metatitler vil se ud i søgeresultaterne og undgå scenarier, hvor din side ikke opfylder brugerens søgeintention.
Hvorfor bør du bekymre dig?
Hvis du oplever ændringer i din klikfrekvens (CTR), kan du være ret sikker på, at Googles metatitel-opdatering kan være årsagen. Hvis opdateringen har ført til en stigning i din trafik, så YAY! Men, hvis du er blandt dem, der bemærkede, at klikfrekvensen faldt, har du måske brug for en god strategi for at komme tilbage.
Googles nye metatitel-opdatering kan have en lille eller massiv indvirkning på din hjemmeside, hvilket afhænger af flere faktorer. Ændringerne er måske knap så mærkbare i starten, men hvis du ignorerer denne Google-opdatering, kan det have langsigtede konsekvenser for din hjemmeside.
Kontakt mig gerne for en snak om dine metatitler.
Du kan også læse mit blogindlæg om, hvordan du optimerer dine titeltags på din hjemmeside.